שאלות ותשובות

מה? איך? למה?

  • כבר עשיתי הרבה דיאטות. מה שונה בדיאטה שלך?

בתור התחלה ה"דיאטה שלי" היא לא איזו דיאטת סטנדרט או טכניקת עבודה מוכנה מראש, אלא דיאטה המותאמת במיוחד עבורך. לא מדובר בדיאטה לפי צו האופנה המשתנה כמו דיאטת אטקינס, דיאטת האושר, דיאטת כרוב וכדומה. נהוג לומר שדיאטה היא אורח חיים, אך על מנת שאכן תהיה כזאת עליה להשתלב באורח החיים ולא לשנותו. מסיבה זו, המטרה שלי היא למצוא עבורכם דיאטה שתשתלב באורח חייכם, ולא להיפך. אם לדוגמה ארוחת הצהריים שלכם תמיד מתקיימת במסעדה, לא אומר לכם להביא אוכל מהבית, או אם עבורכם ארוחת ערב ללא קינוח אינה ארוחה, לא אומר לכם לקחת תפוח במקום. דיאטה נכונה לא אמורה להתבסס על כוח הרצון כי כוח רצון הוא דבר דינאמי, ולכן הדיאטה שתקבלו ממני תהיה ריאלית, ויחסית נוחה לביצוע.
 

  • איך אפשר למנוע "שבירה" של דיאטה?

מרבית האנשים שעושים דיאטה חווים בשלב מוקדם או מאוחר "שבירה". שבירת הדיאטה מלווה באכילה מרובה, עליה במשקל וחזרה לדיאטה, לפעמים מייד לאחר ה"שבירה", לפעמים ביום שלמחרת ולפעמים מתישהו בעתיד. כדי לדעת איך להפסיק את מעגל הקסמים הזה, חשוב קודם כל להבין מה גורם לו לחזור על עצמו! רוב האנשים הם טיפוסים של "הכל או כלום", וכך גם נראית האכילה שלהם. כלומר הם מכירים שני מצבים: מצב בו הם מאוד מקפידים על הדיאטה, ומצב בו הם מרשים לעצמם לאכול מה, וכמה, שהם רוצים בטענה ש"בכל מקרה הדיאטה כבר נהרסה". אם כך, המטרה היא מלכתחילה לא לשאוף לדיאטה מושלמת! אם אנחנו באמת מקבלים את זה שדיאטה אינה מושלמת, ה"שבירה" תוכל להסתכם בחטיף שוקולד בודד, ולא בהזדמנות לפצות על כל איסורי הדיאטה. דיאטה שמונעת לחלוטין משהו שנחשב בעיניכם כ"אחת מהנאות החיים", זה כמו לומר לכם לא לחשוב על משהו ולצפות מכם להצליח למנוע מהמחשבה להיכנס לכם לראש.
 

  • למה מדיאטה לדיאטה קשה יותר לרדת במשקל?

כאשר אנחנו מתייחסים למשקל שלנו כמו אל יו-יו, אנחנו משנים למעשה לא רק את משקל גופנו, אלא גם את הרכבו. בכל פעם שקיימת ירידה במשקל אנחנו מאבד לרוב שומן ושריר, אבל כאשר קיימת עליה במשקל אנחנו מוסיף לעצמנו רק רקמת שומן. כיוון שלמסת השריר תפקיד חשוב בחילוף החומרים (שריפה קלורית), לא מפתיע שמדיאטה לדיאטה נעשה לנו קשה יותר לרדת במשקל. הגיע הזמן שנפסיק להתייחס לדיאטה כאל משהו זמני או נקודתי, ונעשה שינוי אמיתי בהרגלי האכילה.
 

  • לרדת במשקל זה החלק הקל! איך מצליחים לשמור עליו?

אני תמיד שמחה לשמוע אנשים שמספרים לי כי קל להם לרדת במשקל, אבל כדי שהשמירה על המשקל לא תהיה משימה בלתי אפשרית, תהליך הירידה במשקל צריך לענות על שני עקרונות מרכזיים:

1)      הוא צריך להתאים לאורח החיים והרגלי האכילה.

2)      אסור שהוא יהיה דל מידי בקלוריות.

אף אחד מאיתנו לא רוצה להרגיש שהוא בדיאטה כל החיים, ולכן ככל שהפער בין הדיאטה לבין הרגלי האכילה גדול יותר, כך סיכויי ההצלחה בשמירה על המשקל יהיו קטנים יותר.  לדוגמה אם אני רגילה לאכול 3000 קלוריות ביום מבלי לעלות במשקל, אני אצליח לרדת במשקל בין אם אקבל תפריט של 2500 קלוריות, ובין אם אקבל תפריט של 1200 קלוריות (שיטת העבודה שלי לא כוללת ספירת קלוריות, הדוגמה היא רק לצורך המחשה). הבעיה היא שתפריט של 1200 קלוריות יהיה מצד אחד מאוד שונה מהרגלי האכילה שלי, ומצד שני ירגיל את גופי להוצאה אנרגטית נמוכה יותר. שילוב שני הדברים האלה יקשו עלי מאוד בשמירה על המשקל. יתרה מכך, חשוב לציין שלמסת השריר שלנו חלק נכבד בחילוף החומרים (שריפה קלורית) ולכן דיאטה שמשלבת פעילות גופנית המאפשרת שמירה על מסת השריר, תסייע לנו גם בשימור המשקל החדש.
 

  • אני אוכלת מעט מאוד קלוריות. למה המשקל מסרב לרדת?

ראשית יש לבדוק את תקינות בדיקות הדם בכלל, ובלוטת התריס בפרט, ולבדוק שלא קיימת בעיה אורגנית. במידה ובדיקות הדם תקינות, הקושי לרדת במשקל יכול לנבוע ממספר סיבות. צריכה נמוכה מידי של קלוריות יכולה בפני עצמה למנוע ירידה במשקל, זאת מכיוון שהיא מכניסה את הגוף למצב מגננה. אפשרות נוספת היא האטה בחילוף החומרים (שריפה קלורית) כתוצאה מהרגלי אכילה, או אורח חיים בעייתיים כמו אכילה לא מסודרת, העדר פעילות גופנית, מחסור בשעות שינה, סביבת עבודה לחוצה וכדומה. חשוב לי להבהיר שדיאטה לא מסתכמת רק בכמה קלוריות אנחנו צורכים ביום, ולכן הייתי ממליצה לכם לעשות בירור יותר מעמיק שיוביל לירידה המיוחלת במשקל.