מה לעשות עם הצרבת?

מי לא שמע על תרופות כמו אומפרדקס, לנטון, לוסק ואחרים? אבל לפני שאתם ממהרים ליטול תרופות אלה, אולי כדאי שלפחות תנסו לבצע מספר שינויים באורח החיים שלכם.

צרבת, או רפלוקס קיבתי (GERD), מוגדר כעליה של תכולת הקיבה לכיוון הושט, וזו יכולה לגרום לסימפטומים כמו צריבה, נזק לתאי הושט וכדומה. מדובר בתופעה נפוצה ששכיחותה עולה בעולם המערבי, והיא עומדת כיום על כ 10-20% מכלל האוכלוסייה. לא מפתיע איפוא שאנשים רבים יכולים לקשר בין המבורגר וצ'יפס לבין צרבת.  

למען הסדר הטוב, חשוב לציין שבמחקרים שבדקו השפעת רכיבי מזון שונים על רפלוקס קיבתי, לא התקבלו תוצאות חד משמעיות מהן ניתן היה לדלות המלצות "עשה" או המלצות "אל תעשה" לגבי מזונות ספציפיים. מנגד, מוסיפים המחקרים שמרבית הסובלים מצרבות מדווחים על תחושת הצריבה בסמוך או לאחר ארוחה, נתון המורה על קשר בין מזון לצרבת. ניסיוני בהחלט מלמד אותי שקיימים פתרונות תזונתיים רבים ומגוונים להקלה על תופעת הצרבת, אך שבפרוש יכול להיות מצב בו אנשים שונים יגיבו אחרת לאותו השינוי התזונתי, ומכאן חשיבות ההתאמה האישית. 

אחד הדברים שנמצא כגורם מובהק לצרבת הינו השמנה בכלל, והשמנה בטנית בפרט. מנגד, שלא במפתיע, ירידה במשקל גורמת להקלה באותם הסימפטומים של הרפלוקס הקיבתי. הזכרתי את ההמבורגר והצ'יפס בנוגע לצרבת, כאשר האשם העיקרי בהם הוא השומן. מזונות שומניים עשויים להחריף את תחושת הצרבת במספר אופנים ביניהם, שומן מעכב את ריקון הקיבה והפרשותיה. יחד עם זאת, המילה "שומן" מקושרת לרוב עם שומנים רעים, אך גם שומנים טובים כמו שמן זית, טחינה או אבוקדו, פועלים מבחינה זו באותו האופן. גורם נוסף אותו יש לקחת בחשבון בחיפושנו אחר "אשמים" להופעת הצרבת, הינו גודל הארוחה. אנשים שאוכלים 1-2 ארוחות גדולות ביום יטו לסבול יותר מצרבת.

מה לגבי צרבת לפני שהולכים לישון או כשמתעוררים בבוקר? פעמים רבות אנשים הסובלים מצרבות בלילה יבחרו לשתות כוס חלב להרגעת תחושת הצריבה. חלב הוא אמנם משקה בסיסי (הסותר את החומצה) אך יש לו מעיין אפקט ריבאונד, כלומר הוא אמנם מרגיע את תחושבת הצריבה אבל מדובר ברגיעה זמנית שאחריה יגרום החלב להפרשה נוספת של חומצה בקיבה. אם כן, ייתכן ואותה הצרבת תופיעה גם בשעות הבוקר. יתרה מכך, כאשר אנו ישנים בתנוחה אנכית, אנו למעשה מאפשרים לתכולת הקיבה להגיע לושט ביתר קלות. מסיבה זו אני ממליצה ליצור זווית ע"י הנחת הראש על מספר כריות, ובמקביל לנסות ולהרחיק ככל האפשר את מועד ארוחת הערב מזמן השינה.

לסיום הייתי רוצה להתייחס בקצרה לתרופות סותרות החומצה, כמו אלה המופיעות לעיל. לחומציות הקיבה תפקיד מרכזי בספיגת ברזל מהתזונה, ונטילה כרונית של תרופות סותרות חומצה יכולה ליצור מחסורים בברזל בגוף. אם כך, במקביל לשינויים התזונתיים, יש להקפיד על ביצוע בדיקות דם לבדיקת היווצרות חסרים ולהתאים את אופן הטיפול לתוצאות הבדיקה.