דיאטת FODMAP

דיאטה ה- FODMAP היא גישה תזונתית לטיפול בסימפטומים של מעי רגיז. הדיאטה מתבססת על השונות בין הפחמימות והאופן בו היא משפיעה על ספיגתן במעי והפיכתן לגז ע"י חיידקי המעיים בתהליך המכונה תסיסה. פחמימות הן שרשראות של יחידות סוכר באורכים והרכבים שונים. יכולת הגוף לעכל ולספוג את הפחמימות משתנה בהתאם לסוג השרשרת ואורכה. בעקבות כך, לכל סוג פחמימה מבין הפחמימות המרכיבות את ה- FODMAP תהיה השפעה שונה על מערכת העיכול ועל הסימפטומים של המעי הרגיז. יש לציין, שיכולת הגוף לעכל ולספוג פחמימות אלה דומה בקרב כלל האוכלוסייה, אך בקרב אנשים עם מעי רגיז יווצרו בעקבותן סימפטומים ביתר שאת.

הפחמימות המרכיבות את ה- FODMAP כוללות:

  • אוליגוסוכרים - קבוצת סוכרים קצרי שרשרת אשר איננה ניתנת לעיכול (= פירוק) וספיגה ע"י גוף האדם. אוליגוסוכרים נמצאים לדוגמה בחיטה, שיפון, קטניות, שום ובצל.

  • פוליאולים - סוכרים אלכוהולים הנספגים באיטיות ובאופן חלקי ע"י גוף האדם. פוליאולים נמצאים בעיקר במוצרי דיאטה "ללא סוכר".

  • פרוקטוז - יחידה בודדת של סוכר המוכרת כסוכר פירות. הפרוקטוז אמנם לא צריך לעבור תהליך של עיכול (= פירוק) ע"י גוף האדם אך תיתכן הפרעה בספיגתו, בין היתר כתלות בנוכחות סוכר מסוג גלוקוז. פרוקטוז נמצא בדבש, פירות, ירקות ומגוון מזונות מתועשים.

  • לקטוז - סוכר החלב המורכב מ- 2 יחידות סוכר. על מנת להספג על הלקטוז לעבור פירוק באמצעות אנזים הקרוי לקטאז אשר עשוי להימנצא בחסר בחלק מהאוכלוסיה בכלל ובקרב אנשים עם מעי רגיז בפרט. לקטוז נמצא בכמויות משתנות במוצרי חלב ועשוי להיות נסבל בהתאם לסוג מוצר החלב ואופן צריכתו. בנוסף קיים בשוק תוסף תזונה המכיל את האנזים לקטאז ומאפשר צריכת מוצרי חלב במקביל לשימוש בו.

    מדובר בדיאטה נוקשה אך אפקטיבית אותה יש לבצע, במידת הצורך, רק בהשגחת איש/ת מקצוע המתמחה בתחום. בנוסף, לרוב לא מדובר בדיאטה ארוכת טווח אלא בתקופת ניסיון של מספר שבועות אשר בסופה מחזירים לתפריט בצורה מבוקרת סוגי מזונות שונים ו/או כמויות מזון שונות מבין קבוצות הפחמימות המרכיבות את הדיאטה.

המשך: ביופידבק ומעי רגיז.